دستیابی به بالاترین کیفیت نصب

چگونگی دستیابی به بالاترین کیفیت نصب عایق:

کیفیت مناسب عایق کاری جهت دستیابی به یک ساختمان کارآمد بسیار مهم است،بسیار خانه هائی هستند که بدلیل انجام عایق کاری با تمام هزینه های مربوطه فاقد عملکرد مناسب هستند.

هدف از انجام عایق کاری ایجاد یک بسته بندی مناسب در جداره های بیرونب ساختمان که مانند یک جعبه ،بدون هیچ نفوذ و پرت حرارتی باشد.

در کشور امریکا، شاخصی جهت بررسی کیفیت عایق کاری به نام RESENT وجود دارد که شبکه خدمات را با استاندارد هایی که تعریف دقیق از نصب و عملکرد عایق کاری دارد را درجه بندی کرده است ، بازرسان عایق با توجه به آن درجه بندی عایق را با سیستم HERS ارزیابی و به کیفیت آن امتیاز می دهند.

 

برخی معیارهای RESENT

  1. نقص جزئی :

شکاف بسیار کوچک در اطراف جعبه تقسیم برق وسیم ها و لوله ها به شرطی که فشرده سازی و پر کردن اطراف آن از 2 % کمتر نباشد،اگر فضای خالی کمتر از 30% فضای کامل در نظر گرفته شود، عایق کاری درجه یک محسوب نمیشود.

2.نقص متوسط:

فشرده سازی می توند تا 2% جاهای خالی در نظر گرفته شود،همچنین میتواند در اطراف کلید و پریز ها تعدادی سوراخ کوچک دیگر هم وجود داشته باشد.به خاطر داشته باشید که معیار این درجه بندی در خصوص مکان عایق کاری و فشرده سازی آن متفاوت است.

نکته: فشرده سازی و یا پر کردن ناقص محل برابر با عدم عایق کاری میباشد.

نقش 2 % در عایق کاری و درجه بندی مناسب بسیار ضروری می باشد.

3.نقص قابل ملاحضه:

شکاف ها و عدم عایق کاری معادل 2% از مساحت کل می باشد و مابقی عایق کاری مطابق با الزامات درجه یک و دو انجام گردیده است.

 

مکانهای مورد نیاز عایق کاری

۱. سقف های تخت:

محصولات پشم شیشه و پشم های معدنی در سقف های مسطح می بایست دارای R_30 تا R_ 38 باشند.توجه داشته باشید که این محصولات با عرض 40 و 60 سانیمتر جهت سهولت استفاده در بین فضای خالی تیرچه ها و سقف تولید می شوند.پشم شیشه و پشم های معدنی به صورت سست می باشند تا به راحتی در تمامی منافذ پر گردند. عایق می بایست با دستورالعمل تولید کننده و به مقدار مناسب و با حداقل ضخامت تعئین شده نصب گردد.

 

۲. سقف های شیب دار:

حداقل R جهت سقف های شیبدار R_30 تا R_38 می باشد ضخامت عایق R_30 حدود 20 تا 25 سانتی متر و ضخامت عایق R_38 حدود 25 تا 30 سانتی متر است.

۳. دیوار های جانبی :

امروزه تولید عایق در ابعاد 120 * 60 و 180 * 60 انجام می شود که این ابعاد به دلیل سهولت اجرا و نصب با گل میخ می باشد.در بیشتر مناطق آمریکا حداقل ارزش حرارتی عایق دیوار ها R_19 به بالا می باشد.

 

۴. کف و فضاهایی که نیاز به عایق کاری ندارند:

برخی از اماکن مانند پارکینگ ،ایوان های باز و مکان هایی از سقف که دسترسی به آن ممکن نیست،احتیاج به عایق کاری ندارند.

عایق حرارتی کف ، به عنوان عایق صوتی نیز شناخته می شود،مقدار R در کف می بایست حدود R_19 تا R_25 باشد.

۵. زیرزمین:

برای اتمام بی عیب و نقص عایق کاری زیرزمین نیاز به استانداردها و ویژیگی های خاصی می باشد. جهت استفاده از عایق های بدون روکش در زیرزمین حتما” باید از لایه بخاربند استفاده گردد. مقدار R با توجه به منطقه جغرافیائی متفاوت است. قبل از عایق کاری زیرزمین نسبت به خشک بودن دیوارها مطمئن شوید.

۶. عایق کاری کانال انتقال هوا:

شاید ساده ترین منطقه برای چشم پوشی از عایق کاری کانال انتقال هوا می باشد.

کانال های پیش عایق شده،کانال های فلزی از داخل عایق شده(لاینر) و یا کانال های فلزی از بیرون عایق شده برای آسایش هر چه بیشتر ساکنین برای انتقال هوا از اتاق به اتاقی دیگر در دمای کارکرد سرد طراحی می شوند.

کنترل چگالش،کاهش صوت مانند گفتگوی افراد در اتاقهای مجاور یا صدای تاسیسات و تجهیزات از مزایای این کار می باشد.

کانال سبز:

کانال ساخته شده از الیاف شیشه در شرائط خاص با ضخامت 25 میلی متر می باشد.

کانال های لاینر :

بدین وسیله داخل کانال های فلزی را عایق می کنند،ضخامت این نوع عایق 1″ و 4/1 1″ و 2″ می باشد.

کانال های از بیرون عایق شده:

این مدل عایق بسیار منعطف بوده و در بیرون کانال به راحتی نصب و استفاده می گردد.

 

.7دیوار های داخلی:

در عایق کاری دیوارهای داخلی مقدار R به هیچ عنوان مهم نیست،بلکه هدف کاهش شدت صوت و بالا بردن ضریب STC می باشد.

منظوراز این نوع عایقکاری صرفا” کاهش صوت می باشد.

 

سد یخ چیست؟

یخ زدگی بام چیست و چرا یک مشکل اساسی است؟

هنگام بارش برف و باران، در صورت نبود عایق مناسب در قسمت بام ،حرارت داخل ساختمان موجب آب شدن برفها بر روی بام می گردد،مسیر حرکتی آب حاصل از برف های ذوب شده به سمت ناودانی ها به حرکت می افتد،در طول زمانی که دمای هوا به زیر صفر میرسد باعث یخ زدگی آب در حرکت ناودانی ها می گردد، سد یخ باعث تجمع آب در پشت بام و آسیب رساندن به دیوار و یا سقف می گردد.

طبق آمار خسارت های شرکت بیمه آمریکا (IIS) خانه های آسیب دیده از این امر در سال 2005 حدود 14 % بوده در حالیکه در سال 2007 این رقم با 62 % افزایش به 23 % رسیده است.

 

چگونه از یخ زدگی روی سقف جلوگیری کنیم؟

اگر در اتاق زیرشیروانی خود تهویه مطبوعی وجود ندارد ، درجه حرارت در کل سقف باید تا حد زیادی با یکدیگر یکسان باشد چون نباید برف ها در یک منطقه ذوب شوند ودر یک منطقه انجماد اتفاق بیافتد، با این حال اگر مسیر عبور حرارت را پیدا کنید ، با این روش می توانید مسیر های هوا را مسدود کنید.

عایق کاری سقف و فضاهای زیر شیروانی به کنترل یخ زدگی کمک زیادی می کند.